"또 연애 예능?"…"Another dating show?"이유 있는 '나는솔로'·'환승연애2'·'돌싱글즈3' 대박 [2022총결산]"I Am Solo", "Transfer Love 2", and "Doll Singles 3" will be a hit! [2022 summary]

먹방이 주춤한 사이, 연애 예능이 2022년 방송가를 장악했다.While the eating show slowed down, love entertainment dominated the broadcasting industry in 2022. 주인공은 연예인이 아닌 평범한 일반인.The main character is not a celebrity, but an ordinary person. 화제성 몰이를 위해 이들을 전면에 내세운 연애 예능프로그램을 추렸다.In order to attract attention, a love entertainment program with them at the forefront was selected.




◆ 날 것 그대로, '나는 솔로'◆ As it is, "I am solo."




SBS Plus, ENA PLAY 예능프로그램 '나는 솔로'는 연애 예능 홍수 속 군계일학이다.SBS Plus and ENA PLAY entertainment program "I'm Solo" is a military expedition amid the flood of love entertainment. 누가 커플이 될지 추리하는 쫄깃함, 대리만족과 과몰입으로부터 오는 설렘 등 연애 예능을 보는 이유를 극대화시켜 가장 잘 살린 프로그램이라는 평이다.It is said to be the best program by maximizing the reason for watching love entertainment shows, such as chewy reasoning about who will become a couple, and excitement from vicarious satisfaction and overindulgence.

그중 '나는 솔로'는 시즌제가 아닌 기수제를 택하며 독자 노선을 탔다.Among them, "I Am Solo" took its own route, choosing a rider system rather than a season system. 데이팅 프로그램의 원조 격인 SBS 예능프로그램 '짝'을 제작한 연출진이 뭉쳐 만든 '나는 솔로'.I'm solo, created by the directors who produced SBS entertainment program "Jjak," the original of the dating program. 지난해 7월부터 방송돼, 약 1년이 넘었다.It has been broadcast since July last year and has been on the air for more than a year. 매 기수가 바뀌어도 굿데이터 코퍼레이션이 집계하는 비드라마 TV화제성 톱10 상위권에 꾸준히 포진하며 화제성을 유지 중이다.Even if the number of players changes every time, it is steadily ranked in the top 10 non-drama TV topics counted by Good Data Corporation, maintaining its popularity.

또한 출연자들의 젊음과 아름다움을 강조하는 타 연애 예능과 달리, 뚜렷한 개성을 가진 보다 폭넓은 연령층의 출연자들이 등장한다.In addition, unlike other love entertainment shows that emphasize the youth and beauty of the performers, performers of a wider age group with distinct personalities appear. 우리 주변에 한 명쯤 있을 것 같은, 날 것 그대로의 면면이 특징이다.It is characterized by its raw side, which is likely to have at least one person.

매 기수 출연자들은 프로그램 바깥에서도 인플루언서를 넘어 스타급의 관심을 받아왔다.Each cast has received star-level attention beyond influencer outside the program. 최종 선택 결과를 떠나 출연자들이 '현커'(현재 커플)가 된 것인지, 아닌지를 놓고 열띤 추리를 펼치기도.Regardless of the result of the final selection, the cast members are also enthusiastic about whether they have become "Hyunker" (currently a couple).

9기 영숙-광수 커플, 10기 현숙-영철 커플 등 '현커' 출연자들의 SNS는 기수가 마무리된 후에도 뜨거운 감자다.SNS of "Hyunker" performers, including the 9th Young-Sook-Gwang-Su couple and the 10th Hyun-Sook-Young-Cheol couple, are hot potatoes even after the rider is over. 데이트 인증샷을 통해 이들의 사랑이 현재진행형인지, 연예인 급으로 시청자들의 관심을 모으고 있다.Through date proof shots, viewers are paying attention to whether their love is currently ongoing or at the celebrity level. 특히 4기 정식-영숙 커플, 6기 정숙-영식 커플 등은 결혼식 현장까지 공개되며 과몰입의 끈이 여전히 끊기지 않는 중.In particular, the 4th official-young-sook couple and the 6th Jung-sook-young-sik couple were revealed until the wedding site, and the string of overindulgence is still continuing.

물론 시청자들의 원성을 산 소위 빌런 출연자들도 덩달아 화제를 모았다.Of course, so-called villain performers, who caused complaints from viewers, also drew attention. 너무나 리얼하게 연출된 탓인지, 일부 출연자들의 꾸밈없는 언행이 입방아에 오르기도.Perhaps because it was directed so realistically, some of the performers' unaffected words and actions became tongue-tied.

그럼에도 '나는 솔로'는 돌싱특집, 스핀오프 프로그램 '나는 솔로 그 후, 사랑은 계속된다’를 제작하며 연애 예능 돌풍의 선봉에 여전히 위치 중이다.Nevertheless, I Am Solo is still at the forefront of the romance entertainment sensation, producing a special Dolsing and spin-off program I Am Solo After, Love Continues.

◆ MZ 연애 교과서, '환승연애2'◆ MZ relationship textbook, "Love in transit 2"




이별한 커플들이 한 집에 모여 새로운 인연을 찾는다는 '환승연애2'의 낯선 설정은 곧 확신이 됐다.The unfamiliar setting of "Transfer Relationship 2" in which couples who broke up gather in one house to find new relationships was soon confirmed.

지난 10월 종영된 '환승연애2'는 올 하반기를 말 그대로 강타했다."Transfer Love 2," which ended in October, literally hit the second half of this year. 티빙 역대 오리지널 콘텐츠 누적 유료가입 기여자수 1위, 주간 시청UV 티빙 역대 1위를 차지하며 화제성을 입증했다.It proved its popularity by ranking No. 1 in the cumulative number of contributors to paid subscription of original content in the history of TVing and No. 1 in the history of weekly viewing UV TVing. 모든 출연자가 곧 인플루언서였다.All the performers were influencers. 정현규, 성해은, 이나연, 남희두 등 방송 후 집계된 이들의 SNS 팔로워는 수십만 명에 달할 정도.The number of SNS followers of Jeong Hyun-kyu, Seong Hae-eun, Lee Na-yeon, and Nam Hee-doo after the broadcast reached hundreds of thousands. 이 중 성해은은 팔로워 수 100만 명을 돌파하며 독보적 인기의 중심에 섰다.Among them, Sung Hae-eun is at the center of her unrivaled popularity, surpassing 1 million followers.

타 연애 리얼리티와 비교해 MZ세대 시청자들의 강력한 과몰입을 불렀다는 평가를 받는 '환승연애2'. 연출을 맡은 이진주 PD는 최근 진행한 언론과의 인터뷰에서 "일상 속에 있는 친구 같은 사람들"이 섭외 기준이라고 밝힌 바 있다.Producer Lee Jin-joo, who directed "Transfer Love 2," which is considered to have caused strong overindulgence among MZ generation viewers compared to other dating reality, said in a recent interview with the media that "people like friends in daily life" are the criteria for casting.

프로그램은 누구나 한 번쯤 겪어본 설렘의 감정에 집중해, 공감의 서사를 켜켜이 쌓아 올렸다.The program focused on the feelings of excitement that everyone has experienced at least once, and piled up the narrative of empathy. 출연진 모두의 사연을 빠짐없이 파고들어 한 편의 드라마 같은 작품을 완성했다.He dug into the stories of all the cast members and completed a drama-like work. 여기에 '만약 전 연인을 다시 만난다면 어떨 것 같을까'라는 발칙한 설정이 가미되니, 화제성은 날개 돋친 듯 뛰어올랐다.On top of that, the topic jumped like hotcakes as if "what would it be like if I met my ex-lover again?" was added.

'환승연애2'는 'MZ 연애의 교과서'로도 통했다는 후문이다.Rumor has it that "Transfer Relationship 2" was also known as "MZ Love Textbook." 미완의 관계에서 완벽한 사랑을 찾아가는 여러 커플의 서사가, 마치 연애에 서투른 자신에게 연애 상담을 해주는 것 같다는 반응이 잇따랐다.The narratives of several couples seeking perfect love in an unfinished relationship were followed by a series of responses that it seemed as if they were giving love counseling to themselves who were not good at dating.

또한 사회적 압박으로 연애까지 포기했다는 'N포 세대' 청년들에게, '환승연애2'는 출연자에게 자신을 투영해 대리만족을 할 수 있는 한 편의 오락으로서 기능했다는 평이다.In addition, it is said that for the "N-Four Generation" young people who gave up dating due to social pressure, "Transfer Relationship 2" functioned as an entertainment that could project themselves to the cast and provide vicarious satisfaction.

◆ 돌싱도 당당한, '돌싱글즈3'◆ "Doll Singles 3" with confidence.





이별한 커플을 조명하는 것에서 한 발 더 나아가, 돌싱들도 연애 예능의 전면에 섰다.Taking a step further from illuminating the couple who broke up, Dolsing also stood at the forefront of love entertainment. 어느덧 세 번째 시즌을 맞은 MBN 예능프로그램 '돌싱글즈3' 이야기다.It is the story of MBN's entertainment program "Dollings 3," which marks its third season.

'돌싱글즈3'은 이혼 후 돌아온 싱글들의 연애와 동거 라이프를 담은 예능 프로그램."Doll Singles 3" is an entertainment show about the love life and cohabitation of single people who returned from divorce. 돌싱남녀들의 솔직한 심리와 극과 극인 동거 과정을 현실적이면서도 진정성 있게 담아냈다.It captures the honest psychology of Dolsing men and women and the process of living together in extremes realistically and sincerely.

결혼까지 골인한 시즌2 윤남기-이다은 커플에 이어 최동환-이소라, 조예영-한정민 등 화제의 출연자들이 탄생하며 '돌싱글즈' 브랜드의 명성을 이어갔다.Following the couple Yoon Nam-ki and Lee Da-eun in Season 2, who even scored a marriage goal, popular performers such as Choi Dong-hwan, Lee Sora, Cho Ye-young and Han Jung-min were born, continuing the reputation of the "Dollings" brand.

시청률 역시 5주 연속으로 종합편성채널 동시간대 1위 (닐슨코리아 유료 가구 기준)를 기록하는 등 괄목할 만한 성과도 거뒀다.It also achieved remarkable results, ranking first in the same time zone (based on Nielsen Korea's paid households) for five consecutive weeks.

화제성 상승의 기반은 변화된 사회적 풍토였다.The basis for the rise in topic was a changed social climate. 이혼 사실이 더 이상 숨겨야 하는 꼬리표가 아니게 된 사회적 분위기의 변화와 맞물려, 돌싱이라는 새로운 소재로의 확장성 전략이 제대로 통했다는 평이다.In line with the change in the social atmosphere, where divorce is no longer a label to be hidden, it is said that the strategy of expanding to a new material called Dolsing worked properly.

이혼과 재혼이 더 이상 특이한 케이스가 아닌 현재, 돌싱 역시 평범한 이들처럼 사랑을 갈구할 수 있다는 긍정적인 어젠다를 제기하기도 했다.Now that divorce and remarriage are no longer unusual cases, Dolsing has also raised a positive agenda that he can crave love like ordinary people.

'돌싱글즈'의 성공은 '돌싱포맨', '우리 이혼했어요' 등 이혼한 이들을 소재로 다루는 여러 예능프로그램의 등장으로 이어졌다.The success of "Dollings" has led to the emergence of various entertainment programs dealing with divorced people, such as "Dollings for Man" and "We Got Divorced." 한부모 가정, 이혼 가정에 대한 부정적 편견을 깨는데 일조했다는 호평도 나왔다.There were also favorable reviews for helping to break negative prejudices against single-parent families and divorced families.

다만 일부 출연진들의 사생활이 도마 위에 오르며 일반인 예능의 고질적인 출연자 검증 문제가 또다시 숙제로 남았지만, 이 역시 연예인 못지않은 이들에 대한 화제성의 반증이었다.However, the privacy of some cast members was on the cutting board, and the chronic verification of performers in general entertainment remained as homework again, but this was also a disproving of the topic of conversation for them as much as celebrities.
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