[환승연예] '바빌론'·'레디 플레이어 원' 영화에 대한 거장의 러브레터[Transfer entertainment] Master's love letter for "Babylon" and "Ready Player One" movies.


사진=롯데엔터테인먼트 제공Photo = Lotte Entertainment provided영화의 매력은 작품 안에서 이야기가 끝나지 않고 확장된다는 점 아닐까요.I think the charm of movies is that the story does not end in the work, but expands. 좋은 영화 한 편이 촉발한 감상과 의미를 다른 분야의 예술과 접목해 풀어보고자 합니다.I would like to combine the appreciation and meaning triggered by a good movie with art in other fields. ‘환승연예’는 영화, 음악, 도서, 미술 등 대중예술의 여러 분야를 경계 없이 넘나들며 이야기하는 코너입니다."Transfer Entertainment" is a section that talks about various fields of popular art such as movies, music, books, and art without boundaries.

데이미언 셔젤 감독은 마지막 단 한 신을 위해 영화 ‘바빌론’을 만들었을지 모른다.Director Damien Scherzel may have made the movie Babylon for the last scene. 무려 189분에 달하는 러닝타임을 가진 이 영화가 그 많고 많은 이야기를 거쳐 도달하는 곳은 결국 영화에 대한 뜨거운 사랑이다.After 189 minutes of running time, the place where the movie comes after so many stories is the hot love for the movie. ‘위플래쉬’, ‘라라랜드’ 등 시간이 지난 뒤에도 명작으로 손꼽히는 작품들을 여럿 연출한 데이미언 셔젤 감독.Director Damian Scherzel, who directed several masterpieces such as Whiplash and La La Land after time. ‘바빌론’을 보고 있노라면 그가 이런 명작들을 탄생시킬 수 있었던 데는 천부적 재능만큼이나 영화에 대한 깊은 애정과 사랑이 있다는 걸 느낄 수 있다.Watching "Babylon," I can feel that he has as deep affection and love for movies as his natural talent for creating these masterpieces.

‘바빌론’의 배경은 유성영화가 새로운 대세로 떠오르기 시작하는 1920년대의 할리우드.The background of Babylon was Hollywood in the 1920s, when meteor movies began to emerge as a new trend. 황홀하면서도 위태로운 고대 도시 ‘바빌론’에 비유되던 할리우드에서 꿈을 위해 모인 사람들이 이를 쟁취하기 위해 벌이는 이야기를 그렸다.It depicts the story of people gathering for their dreams in Hollywood, which was compared to the ecstatic and dangerous ancient city of Babylon. 브래드 피트부터 마고 로비, 디에고 칼바에 진 스마트, 조반 아데포, 리 준 리, 토비 맥과이어까지 할리우드에서 이름 좀 날린다는 배우들이 한데 모였다.From Brad Pitt to Margo Robbie, Jean Smart to Diego Calva, Giovann Adepo, Lee Jun-lee and Toby McGuire, actors who are famous in Hollywood gathered together. 그만큼 ‘바빌론’이라는 작품이 굵직한 할리우드 스타들의 마음까지 사로잡았다는 뜻이리라.This means that the work "Babylon" has captivated even the hearts of big Hollywood stars.

사진=롯데엔터테인먼트 제공Photo = Lotte Entertainment provided

사진=롯데엔터테인먼트 제공Photo = Lotte Entertainment provided
영화는 189분이라는 긴 러닝타임이 실감되지 않을 정도로 빠르게 전개된다.The movie unfolds so fast that it doesn't feel like a long 189-minute running time. ‘위플래쉬’ 때 봤던 스피디한 편집과 연출을 ‘바빌론’에서도 만날 수 있다.You can also see the speedy editing and directing you saw during Whiplash in Babylon. 영화는 쓸데없는 곳에 시간을 할애하는 법 없이 할리우드에서 꿈을 가지고 살아가는 다양한 인물들의 면면을 짚는다.The movie highlights various characters living in Hollywood with dreams without spending time on useless things.

사람은 왜 영화를 만들까.Why do people make movies? 왜 누군가는 영화를 꿈으로 간직하며 살까.Why do some people live with movies as a dream? ‘바빌론’은 그것이 유한한 인생의 찰나를 영원으로 만들고자 하는 인간들의 염원이라고 이야기한다.Babylon says it is the desire of humans to make a finite moment of life eternity. 절대 대체될 수 없을 것 같던 스타도 어느 순간 하락기를 맞고, 순수 문학에 삶을 바칠 거라 생각했던 문학도가 스타의 뒷이야기를 좇는 가십 전문 기자가 되고, 꿈이 영화인지 사랑인지 헷갈리던 청년은 결국 그 사이 어딘가에서 좌절하고 마는 참 아름답지만 잔혹한 할리우드.A literary scholar who thought he would devote his life to pure literature became a gossip reporter, and a young man who was confused about whether his dream was a movie or love was frustrated somewhere in between. 그리고 이들의 이야기를 통해 ‘바빌론’은 어떠한 개인의 영광과 슬픔도 결코 영원하지 않으며, 다만 영화라는 거대한 이야기 안에서 우리가 느끼는 그 모든 다양한 감정과 사건들만은 영원히 남게 될 것임을 상기시킨다.And through their stories, Babylon reminds us that no individual glory or sadness will ever last, but that all the various emotions and events we feel in the great story of a movie will remain forever.

사진=롯데엔터테인먼트 제공Photo = Lotte Entertainment provided
매니 토레스(디에고 칼바 분)가 마지막에 극장에서 보는 영화의 장면들은 이 업계에 대한 데이미언 셔젤 감독의 찬사다.The last movie Manny Torres (Diego Calva) watches in the theater is director Damien Scherzel's praise for the industry. 빠르게 지나가는 그 모든 영화의 장면들 가운데는 극장에 있는 관객들에게 친숙한 작품도 있을 것이다.Among the scenes of all the fast-paced movies, there will be works familiar to the audience in the theater. 그 순간 영화관에 앉은 관객들과 영화 속 매니 토레스, 그리고 영화를 만든 데이미언 셔젤 감독은 하나가 된다.At that moment, the audience sitting in the theater, Manny Torres in the movie, and Damien Scherzel, who made the movie, become one.

할리우드 영화계에 대한 절절한 러브레터에 다름 아니라는 점에서 ‘바빌론’은 스티븐 스필버그의 ‘레디 플레이어 원’(2018)을 떠올리게 한다.Babylon reminds me of Steven Spielberg's "Ready Player One" (2018) in that it is no less than a desperate love letter for the Hollywood film industry.

사진=워너 브러더스 코리아 제공Photo =Wanna Brothers Korea provided
‘레디 플레이어 원’은 ‘오아시스’라는 가상현실 게임이 지배하는 2045년의 미래시대를 배경으로 한 SF물이다.Ready Player One is a science fiction set in the future era of 2045, dominated by a virtual reality game called Oasis. ‘오아시스’의 개발자는 자신의 어린 시절 문화를 집대성한 거대한 퍼즐을 만든 뒤 그것을 푸는 사람에게 보물을 주겠다고 공헌했고, 이에 플레이어들은 이를 찾기 위한 모험을 떠난다.The developer of "Oasis" made a huge puzzle that compiled his childhood culture and contributed to giving treasure to the person who solved it, so the players set out on an adventure to find it.

주요 스토리 골자가 이렇다 보니 ‘레디 플레이어 원’은 1980~1990년대를 풍미했던 비디오 게임, 영화, 애니메이션 등을 자연스럽게 훑게 된다.With the main storyline like this, "Ready Player One" naturally looks through video games, movies, and animations that enjoyed the 1980s and 1990s. 스티븐 스필버그 자신의 작품인 ‘백 투 더 퓨처’와 ‘죠스’, ‘인디아나 존스’ 시리즈를 비롯해 ‘배트맨’, ‘스타워즈’ 시리즈, 스탠리 큐브릭 감독의 ‘샤이닝’, 게임 ‘블리자드’ 등이 영화 구석구석에 숨어 있다.Steven Spielberg's own works Back to the Future, Jaws, and Indiana Jones series, Batman, Star Wars series, Stanley Kubrick's Shining, and the game Blizzard are hidden in every corner of the movie.

약 2000억 원이었던 제작비의 80%를 판권 대여에 썼다는 스티븐 스필버그의 말은 ‘레디 플레이어 원’을 마치 대중예술에 대한 찬사 그 자체라 느껴지게 한다.Steven Spielberg's remark that 80% of the production cost, which was about 200 billion won, was spent on copyright loans makes Ready Player One feel as if it were a tribute to popular art itself. 천재는 99%의 노력과 1%의 영감으로 탄생한다고 했던가.Is it said that genius is born with 99% effort and 1% inspiration? 이 말을 할리우드에선 이렇게 바꿔야 할 것 같다.I think Hollywood should change this phrase like this. 천재 감독은 1%의 영감과 99%의 애정으로 탄생한다고.A genius director is born with 1 percent inspiration and 99 percent affection. 자신이 몸담은 업계에 대한 깊이 있는 애정과 감사.Deep affection and appreciation for your industry. 그 마음이 전해지기에 ‘바빌론’과 ‘레디 플레이어 원’ 모두 관객들에게 쉽게 지워지지 않는 여운을 남기는 것 아닐까.As the heart is conveyed, both "Babylon" and "Ready Player One" leave an impression that cannot be easily erased to the audience.

정진영 기자 Reporter Jinyoung Jung
Previous Post Next Post

نموذج الاتصال