‘솔로지옥2’·‘스킵’ 등 비슷한 포맷Similar formats such as "Soljiok 2" and "Skip"

넷플릭스 ‘솔로지옥2’.Netflix's Soljiok 2. 사진제공 | 넷플릭스Photo courtesy of Netflix
연애 예능 콘텐츠가 연일 하락세다.Love entertainment content has been on the decline day after day. 지난해에만 30여 편 가까이 쏟아지며 방송가와 OTT(온라인 동영상 서비스)를 점령하며 뜨겁게 달군 것과 달리 이젠 찬밥 신세를 면치 못하고 있다.Last year alone, nearly 30 films were poured out, and unlike when they occupied broadcasters and OTT (online video service), they are now suffering from cold food. 최근 넷플릭스 ‘솔로지옥2’, tvN ‘스킵’ 등이 시즌제나 톱스타를 전면에 내세웠으나 시청자 관심을 끌어올리는데 실패했다.Recently, Netflix's "Soljiok 2" and tvN's "Skip" have put season-based or top stars at the forefront, but have failed to attract viewers' attention. 방송가 안팎에서는 한 소재에 한꺼번에 많은 제작진이 쏠린 부작용이라는 우려의 시선이 나온다.Inside and outside the broadcasting industry, there are concerns that it is a side effect of many production staff focusing on one material at a time.
전편의 인기에 힘입어 시즌제로 확장한 ‘솔로지옥2’와 티빙 ‘러브캐처 인 발리’는 콘텐츠를 공개하는 내내 이렇다 할 화제를 모으지 못하다 10일과 13일 조용히 막을 내렸다.Soljiok 2 and TVing Love Catcher in Bali, which expanded to a season system thanks to the popularity of the previous film, ended quietly on the 10th and 13th without attracting much attention throughout the release of the content. ‘솔로지옥2’가 12일 넷플릭스 세계 많이 본 TV쇼 4위(플릭스패트롤)에 올랐지만, 시즌1의 프리지아(송지아)처럼 ‘스타 출연자’를 내놓지 못하면서 두 콘텐츠 모두 OTT 통합검색 플랫폼 키노라이츠의 ‘오늘의 통합 랭킹’ 20위권 밖으로 밀려났다.Soljiok 2 was ranked fourth in Netflix's world-renowned TV show (Flix Patrol) on the 12th, but both contents were pushed out of the top 20 of OTT integrated search platform Kinorites's "Today's Integrated Ranking" as it failed to release "Star Cast" like Phrygia (Song Jia) in season 1. 같은 소재를 내세워 최근 공개 중인 웨이브 ‘좋아하면 울리는 짝!짝!With the same theme, the wave that has recently been released, "If you like it, it rings when you like it!짝’도 존재감이 미미한 실정이다."Jjak" also has a small presence.
방송프로그램은 OTT 콘텐츠보다 성적이 더 처참하다.Broadcast programs perform worse than OTT content. tvN ‘스킵’과 KBS 2TV ‘이별도 리콜이 되나요?’는 각각 단체 소개팅과 이별한 연인들의 재회 과정을 다루면서 1∼2%대 시청률에 머물고 있다.tvN's "Skip" and KBS 2TV's "Can a breakup be recalled?" have remained in the 1-2% range, dealing with group blind dates and the reunion process of lovers who broke up, respectively. 두 프로그램은 화제몰이를 겨냥해 저마다 방송인 유재석과 배우 성유리를 전면에 내세웠지만 시청자들은 실시간 댓글창 등을 통해 “다른 연애 프로그램과 별다른 차이가 없다”며 실망감을 드러내고 있다.The two programs aimed at attracting attention, putting broadcasters Yoo Jae-seok and actor Sung Yu-ri at the forefront, but viewers are expressing disappointment through real-time comments, saying, "There is no difference from other love programs."
이처럼 관련 포맷이 무분별하게 활용되자 일각에서는 연애 소재에 대한 거부감까지 나오고 있다.As the related format is used indiscriminately, some even reject the subject matter of love. 30대 회사원 김소정 씨는 12일 “‘솔로지옥’ 시즌1 등의 연애 예능 포맷을 즐겨봤으나 갈수록 비슷한 내용이 반복되니 ‘또?’라는 생각이 먼저 들고, 선뜻 손이 가지 않는다”고 말했다.Kim So-jung, an office worker in her 30s, said on the 12th, "I enjoyed romance entertainment formats such as Soljiok Season 1, but as similar contents are repeated more and more, I think "again?" first, and I can't easily go." 하재근 대중문화평론가는 “포맷의 화제성에만 기댄 채 차별화를 고민하지 않는 제작진의 안일한 태도가 소재의 인기를 떨어뜨리는 요인”이라고 꼬집었다.Ha Jae-geun, a pop culture critic, pointed out, "The production team's complacent attitude of not worrying about differentiation while relying only on the format's popularity is a factor that reduces the material's popularity."
유지혜 기자 Reporter Yoo Ji-hye:

넷플릭스 ‘솔로지옥2’.Netflix's Soljiok 2. 사진제공 | 넷플릭스Photo courtesy of Netflix
연애 예능 콘텐츠가 연일 하락세다.Love entertainment content has been on the decline day after day. 지난해에만 30여 편 가까이 쏟아지며 방송가와 OTT(온라인 동영상 서비스)를 점령하며 뜨겁게 달군 것과 달리 이젠 찬밥 신세를 면치 못하고 있다.Last year alone, nearly 30 films were poured out, and unlike when they occupied broadcasters and OTT (online video service), they are now suffering from cold food. 최근 넷플릭스 ‘솔로지옥2’, tvN ‘스킵’ 등이 시즌제나 톱스타를 전면에 내세웠으나 시청자 관심을 끌어올리는데 실패했다.Recently, Netflix's "Soljiok 2" and tvN's "Skip" have put season-based or top stars at the forefront, but have failed to attract viewers' attention. 방송가 안팎에서는 한 소재에 한꺼번에 많은 제작진이 쏠린 부작용이라는 우려의 시선이 나온다.Inside and outside the broadcasting industry, there are concerns that it is a side effect of many production staff focusing on one material at a time.
전편의 인기에 힘입어 시즌제로 확장한 ‘솔로지옥2’와 티빙 ‘러브캐처 인 발리’는 콘텐츠를 공개하는 내내 이렇다 할 화제를 모으지 못하다 10일과 13일 조용히 막을 내렸다.Soljiok 2 and TVing Love Catcher in Bali, which expanded to a season system thanks to the popularity of the previous film, ended quietly on the 10th and 13th without attracting much attention throughout the release of the content. ‘솔로지옥2’가 12일 넷플릭스 세계 많이 본 TV쇼 4위(플릭스패트롤)에 올랐지만, 시즌1의 프리지아(송지아)처럼 ‘스타 출연자’를 내놓지 못하면서 두 콘텐츠 모두 OTT 통합검색 플랫폼 키노라이츠의 ‘오늘의 통합 랭킹’ 20위권 밖으로 밀려났다.Soljiok 2 was ranked fourth in Netflix's world-renowned TV show (Flix Patrol) on the 12th, but both contents were pushed out of the top 20 of OTT integrated search platform Kinorites's "Today's Integrated Ranking" as it failed to release "Star Cast" like Phrygia (Song Jia) in season 1. 같은 소재를 내세워 최근 공개 중인 웨이브 ‘좋아하면 울리는 짝!짝!With the same theme, the wave that has recently been released, "If you like it, it rings when you like it!짝’도 존재감이 미미한 실정이다."Jjak" also has a small presence.
방송프로그램은 OTT 콘텐츠보다 성적이 더 처참하다.Broadcast programs perform worse than OTT content. tvN ‘스킵’과 KBS 2TV ‘이별도 리콜이 되나요?’는 각각 단체 소개팅과 이별한 연인들의 재회 과정을 다루면서 1∼2%대 시청률에 머물고 있다.tvN's "Skip" and KBS 2TV's "Can a breakup be recalled?" have remained in the 1-2% range, dealing with group blind dates and the reunion process of lovers who broke up, respectively. 두 프로그램은 화제몰이를 겨냥해 저마다 방송인 유재석과 배우 성유리를 전면에 내세웠지만 시청자들은 실시간 댓글창 등을 통해 “다른 연애 프로그램과 별다른 차이가 없다”며 실망감을 드러내고 있다.The two programs aimed at attracting attention, putting broadcasters Yoo Jae-seok and actor Sung Yu-ri at the forefront, but viewers are expressing disappointment through real-time comments, saying, "There is no difference from other love programs."
이처럼 관련 포맷이 무분별하게 활용되자 일각에서는 연애 소재에 대한 거부감까지 나오고 있다.As the related format is used indiscriminately, some even reject the subject matter of love. 30대 회사원 김소정 씨는 12일 “‘솔로지옥’ 시즌1 등의 연애 예능 포맷을 즐겨봤으나 갈수록 비슷한 내용이 반복되니 ‘또?’라는 생각이 먼저 들고, 선뜻 손이 가지 않는다”고 말했다.Kim So-jung, an office worker in her 30s, said on the 12th, "I enjoyed romance entertainment formats such as Soljiok Season 1, but as similar contents are repeated more and more, I think "again?" first, and I can't easily go." 하재근 대중문화평론가는 “포맷의 화제성에만 기댄 채 차별화를 고민하지 않는 제작진의 안일한 태도가 소재의 인기를 떨어뜨리는 요인”이라고 꼬집었다.Ha Jae-geun, a pop culture critic, pointed out, "The production team's complacent attitude of not worrying about differentiation while relying only on the format's popularity is a factor that reduces the material's popularity."
유지혜 기자 Reporter Yoo Ji-hye: