[방송 연말 결산①] '우영우'와 '재벌집'의 공통점[End-of-the-year settlement 1] What Woo Young-woo and the chaebol have in common.

2022년 최고의 흥행작 '우영우'와 '재벌집'The best box office hits of 2022: "Woo Young-woo" and "The House of the Big Brother."
시청률 두 자릿수 돌파 그 이상의 성과Beyond double-digit ratings,
'우영우'와 '재벌집 막내아들'이 올해 유의미한 성적을 거뒀다."Woo Young-woo" and "The youngest son of a conglomerate" performed significantly this year. 각 드라마 포스터each drama poster

상반기 '우영우' 신드롬이 모두를 즐겁게 만들었다면 하반기에는 '재벌집'이 흥행 배턴을 이어받았다.If the "Woo Young-woo" syndrome made everyone happy in the first half of the year, the "chaebol house" took over the box office baton in the second half. 두 작품이 일궈낸 성과를 꼽자면 먼저 시청률 파이 증가다.The first thing that the two works have achieved is an increase in ratings pie. OTT들의 드라마 제작 열풍이 이어지면서 TV 드라마들의 하락세가 예상됐던 때도 있었다.There was a time when TV dramas were expected to decline as OTT's drama production craze continued. 그러나 두 작품은 시청자들이 웰메이드 콘텐츠들을 기다려왔음을 방증한다.However, the two works prove that viewers have been waiting for well-made content. 아이러니하게도 두 작품 모두 지상파가 아닌 종편, 케이블 채널이다.Ironically, both works are cable channels, not terrestrial.

올해 상반기 최고 흥행에 성공한 ENA '이상한 변호사 우영우'(이하 '우영우')는 신생 채널의 이름을 알린 대표작이 됐다.ENA's "Weird Lawyer Woo Young-woo" (hereinafter referred to as "Woo Young-woo"), which succeeded in the first half of this year, became a representative work that made the name of the new channel known. 업계에서는 최고 시청률 17.5%를 두고 다른 채널이었다면 20%를 거뜬히 넘겼을 거라고 보기도 했다.The industry also predicted that it would easily exceed 20% if it were a different channel with a maximum viewer rating of 17.5%.

JTBC '재벌집 막내아들'의 경우 송중기와 이성민의 호연으로 24%를 넘겼다.In the case of JTBC's "The Youngest Son of the Wealthy House," Song Joong-ki and Lee Sung-min performed well, exceeding 24%. 금토일 편성에 대한 우려, JTBC의 지속적인 부진 속에서도 '대박'을 쳤다.Despite concerns about the Friday-Saturday programming and JTBC's continued slump, it hit a jackpot. 시청자들의 유동성도 눈길을 끈다.The fluidity of viewers is also eye-catching. 채널의 인지도보다 중요한 것은 결국 작품성이다.What is more important than the channel's recognition is its workability. 과거 지상파 중심의 시청층이 이제는 입소문을 따라서 자유자재로 이동하는 시대가 된 것이다.In the past, terrestrial-centered viewers are now free to follow word of mouth. 먼저 '우영우'는 천재적인 두뇌와 자폐스펙트럼을 동시에 가진 우영우(박은빈)가 다양한 사건들을 해결하며 진정한 변호사로 성장하는 대형 로펌 생존기를 그린다.First of all, "Woo Young-woo" depicts the survival of a large law firm where Woo Young-woo (Park Eun-bin), who has a genius brain and autism spectrum at the same time, solves various cases and grows into a true lawyer. 감동 가득한 에피소드들이 전 세대 시청자들을 사로잡으면서 전국 기준 1회 0.948%, 2회 1.805%, 3회 4.032%, 4회 5.19%를 기록했다.As touching episodes captivated viewers of all generations, it recorded 0.948 percent for the first time, 1.805 percent for the second time, 4.032 percent for the third time, and 5.19 percent for the fourth time. 입소문을 탄 8회부터 13.1%, 최종회 17.5%를 기록하는 기염을 토했다.It recorded 13.1% from the eighth episode and 17.5% in the final episode. 또 세계 넷플릭스 TV쇼 부문 5위에 오르면서 전 세계적으로도 '우영우' 신드롬을 자아냈다.In addition, it ranked fifth in the world Netflix TV show category, creating a "Woo Young-woo" syndrome worldwide.

드라마 인기는 다방면으로 확장됐다.The popularity of the drama has expanded in many ways. 웹툰 5개국 수출과 뮤지컬 기획, 관광지 활용 등으로 부수적인 경제적 수익을 거뒀다.It made additional economic profits by exporting webtoons to five countries, planning musicals, and utilizing tourist attractions. 해외와 국내의 다른 법 체계와 인식 등이 있음에도 박은빈의 호연과 감성적인 서사가 해외 팬들을 사로잡았다.Despite different legal systems and perceptions abroad and in Korea, Park Eun-bin's good performance and emotional narrative captivated overseas fans. '우영우'로 단번에 월드스타가 된 박은빈은 최근 첫 번째 아시아 팬미팅 투어를 마치며 6개 도시의 팬들을 만나기도 했다.Park Eun-bin, who became a world star at once with "Woo Young-woo," recently met fans from six cities after finishing her first Asian fan meeting tour.

하반기 최고의 성적을 거둔 '재벌집 막내아들'은 1회 6%로 시작해서 최종회 26.9%의 시청률로 막을 내렸다.The "youngest son of a chaebol" who performed the best in the second half of the year started with 6% in the first episode and ended with 26.9% viewership in the final episode. 원작과 다른 결로 팬들의 원성을 받기도 했지만 화제성과 시청률 모두 뛰어난 성과를 거뒀다.Although the movie received complaints from fans due to its difference from the original film, it also achieved excellent results in both its popularity and ratings. 14회 시청률인 24.9%는 지난 2018년 '스카이 캐슬'이 기록한 24.6%를 뛰어넘었다.The ratings of the 14th episode, or 24.9%, surpassed the 24.6% recorded by "Sky Castle" in 2018. 비록 '부부의 세계'를 뛰어넘진 못했으나 '우영우'보다 더 높은 숫자를 기록했다.Although it did not surpass the "world of couples," it recorded a higher number than "Woo Young-woo." 특히 주연인 송중기는 드라마 종영 다음날 영국 출신 비연예인과의 열애를 인정하면서 '겹경사'를 맞이하기도 했다.In particular, the main character, Song Joong-ki, admitted his romantic relationship with a non-celebrity from England the day after the drama ended, and faced a "double celebration." 작품 시작부터 끝까지 화제성을 독점하고 있는 모양새다.It seems to be monopolizing the popularity from the beginning to the end of the work.

이렇듯 올해를 대표하는 두 드라마의 활약상은 긴 여운과 함께 팬들을 즐겁게 만들 예정이다.As such, the performance of the two dramas representing this year will entertain fans with a long lingering feeling. 이 가운데 두 작품의 공통점들이 유독 눈에 띈다.Among them, the commonalities of the two works stand out. 먼저 '우영우'와 '재벌집 막내아들' 두 작품 모두 다른 분야의 이야기지만 이야기를 관통하는 주제는 정의와 선의다.First of all, both "Woo Young-woo" and "The Youngest Son of the Wealthy House" are stories in different fields, but the themes that penetrate the story are justice and good faith. 우영우 변호사는 패소하더라도 선을 잊지 않는다.Lawyer Woo Young-woo won't forget the good even if he loses. 무엇이 옳고 그른가를 직접 판단하면서 이 사회에서 법조인이 지향해야 하는 길을 찾는다.By directly judging what is right and wrong, we find the path that legal professionals should pursue in this society. 더 나아가 우영우를 지키고 로펌 한바다를 지키는 이들의 모습을 담아내며 시청자들에게 다양한 질문과 교훈을 남겼다.Furthermore, it left various questions and lessons for viewers by protecting Woo Young-woo and protecting the law firm Hanbada.

'재벌집 막내아들'은 극 말미 재벌가의 승계 구조를 파괴하며 권선징악에 가까운 결말을 담았다.At the end of the play, The Youngest Son of the chaebol house destroys the succession structure of the chaebol family and contains an ending close to the punishment of authority. 부의 축적과 세습을 위해 인간의 목숨을 쉽게 앗아가는 악인들이 윤현우(송중기)로 인해 원하던 것을 잃었다.Villains who easily take human lives for the accumulation of wealth and succession lost what they wanted due to Yoon Hyun-woo (Song Joong-ki). 이 과정에서 카타르시스를 원했던 시청자들의 아쉬움도 쏟아졌으나 처음부터 끝까지 항상 소시민들의 이익을 원했던 일관적인 캐릭터라는 점을 떠올린다면 나름 이상적인 엔딩이다.In the process, viewers who wanted catharsis poured out their regrets, but it is an ideal ending considering that he is a consistent character who has always wanted the interests of small citizens from beginning to end. 두 작품 모두 이 사회에 필요한 히어로라고도 볼 수 있는 셈이다.In other words, both works can be seen as heroes necessary for this society.

또한 '우영우'와 '재벌집 막내아들'은 주연 배우를 만나기 위해 오랜 시간 제작을 보류했다.In addition, "Woo Young-woo" and "The Youngest Son of the Wealthy House" were put on hold for a long time to meet the main actor. '우영우'의 유인식 감독은 박은빈을 캐스팅하기 위해 '연모' 촬영을 마칠 때까지 기다렸다.Director Yoo In-sik of "Woo Young-woo" waited until he finished filming "Yeonmo" to cast Park Eun-bin. '재벌집 막내아들'은 송중기 섭외에 오랜 시간 공을 들였고 마침내 주연 섭외에 성공했다.The "youngest son of a chaebol family" worked hard for a long time to cast Song Joong-ki and finally succeeded in casting the main character. 캐릭터를 맛깔나게 살리기 위해 타협 없이 최적의 선택을 지킨 것이다.In order to make the character look good, he kept the optimal choice without compromise. 좋은 이야기를 만난 배우들은 한껏 뛰놀았고 큰 시너지를 냈다.The actors who met the good story ran around and created great synergy. 제작진의 확신이 있기에 가능했던 호성적들이다.These are the positive results that were possible because the production team was confident.

Previous Post Next Post

نموذج الاتصال