쇼핑몰 인력 채용 공고를 올린 후 '열정페이' 논란에 휘말렸던 다비치 강민경 씨가 재차 사과하고 연봉을 상향 조정하겠다고 밝혔다.Kang Min-kyung of Davichi, who was embroiled in a controversy over "passion pay" after posting a notice of hiring shopping mall personnel, apologized again and said she would raise her salary.
11일 강민경 씨는 자신의 SNS 계정을 통해 "현재 제가 운영하는 브랜드 '아비에무아' 채용공고와 관련한 여러 가지 논란들에 대해 말씀드리고자 한다"며 앞선 논란을 언급했다.On the 11th, Kang Min-kyung mentioned the previous controversy through her SNS account, saying, "I would like to talk about various controversies related to the recruitment announcement of the current brand 'Abiemua'."
앞서 강민경 씨는 지난 5일 자신의 SNS를 통해 현재 운영 중인 쇼핑몰의 채용 공고를 게시했고, 채용 공고 사이트에 올라 온 해당 직무의 연봉이 포착되며 논란이 야기됐다.Earlier on the 5th, Kang Min-kyung posted a recruitment notice for the shopping mall she is currently operating on her SNS, and controversy arose as the salary of the job was detected on the recruitment announcement site. 정규직으로 전환 가능한 3개월 계약직의 경우 경력 3~7년과 대학 졸업 이상의 학력을 요구하지만, 주 40시간 근무에 연봉은 2500만 원에 불과해 '열정페이' 논란을 부른 것.In the case of three-month contract workers who can be converted to regular workers, they require three to seven years of experience and more than college graduation, but their annual salary is only 25 million won for 40 hours a week, sparking controversy over "passion pay."
이후 강민경 씨는 신입 연봉 2500만원을 경력직 연봉으로 잘못 기재했다고 해명했지만, 영향력 있는 연예인이 최저시급만도 못한 연봉으로 신입을 채용하려는 현상에 대중은 분노했다.Since then, Kang Min-kyung has explained that he incorrectly listed 25 million won as a career salary, but the public was angry at the phenomenon that influential celebrities are trying to hire new employees with an annual salary less than the minimum wage. 평소 유튜브나 SNS 활동을 통해 확인할 수 있었던 강민경 씨의 씀씀이에 비해 턱없이 적은 연봉이라는 점에서 대중은 높은 강도의 비난을 쏟아냈다.The public criticized him for his high salary, which was far lower than Kang Min-kyung's usual spending, which could be confirmed through YouTube or SNS activities. 뿐만 아니라 강민경 씨 회사의 퇴사율이 52%에 달하며, 평균 연봉이 2230만원에 불과하다는 내용까지 확산되면서 이번 논란은 더욱 거세졌다.In addition, the controversy intensified as Kang Min-kyung's resignation rate reached 52% and the average annual salary was only 22.3 million won.
이에 강민경 씨는 11일 낸 입장을 통해 "실제로, 저희 회사의 퇴사율은 30.4%이며, 2020년 회사가 창립한 이래로, 22분이 입사하셨고 6분이 퇴사하셨으며, 현재 16분의 팀원 중 10분이 근속하고 계시다.In response, Kang Min-kyung said in a statement released on the 11th, "In fact, our company's resignation rate is 30.4%, and since the company was founded in 2020, 22 people have joined the company and 6 people have left the company, and 10 of the 16 members are currently working. 평균 연봉은, 회사 내 정서를 감안해, 정확하게 말씀드리기 어려우나, 중소기업 평균연봉 정도이며, 2230만원은 터무니없는 금액이다"라고 해명했다."The average annual salary is about the average annual salary of small and medium-sized companies, and 22.3 million won is an absurd amount, considering the sentiment within the company," he explained.
강민경 씨는 "이번 논란으로 많은 분의 질타와 조언을 듣게 되었다"라며 "여러 조언을 들으며 주위를 돌아보게 됐다.Kang Min-kyung said, "This controversy has led to a lot of criticism and advice," adding, "I've come to look around while listening to various advice." 동종 업계를 꿈꾸고 있는 분들의 가치를 떨어뜨릴 수 있다는 걸 미처 생각하지 못했다"라고 잘못을 인정하고 사과했다.I didn't think that it could reduce the value of those who are dreaming of the same industry," he said, acknowledging his mistake and apologizing.
그러면서 "이번 일을 계기로, 현 아비에무아 신입 팀원은 물론, 회사에 입사하시는 모든 학력무관/경력무관/신입 초봉을 3000만원으로 조정하겠다"라며 개선 의지를 밝혔다."With this incident, we will adjust not only the current Abiemua new team members but also all academic/experienced/new starting salaries to 30 million won," he said.
신입 연봉 2500만원 보다 값비싼 2700만원짜리 가스레인지는 물론, 다른 직원들에게는 협찬품으로 얻은 책상을 내어주면서 강민경 씨 스스로는 747만원에 달하는 책상을 사용한 일도 누리꾼의 비판을 받은 바 있다.In addition to the 27 million won gas stove, which is more expensive than 25 million won a year for new employees, Kang Min-kyung herself used a desk worth 7.47 million won while giving out a desk obtained as a sponsor to other employees. 강민경 씨는 이 또한 언급하며 "논란이 될 줄 몰랐다.Kang Min-kyung also mentioned this, saying, "I didn't know it would be controversial. 연예인이라는 직업을 가진 사람으로서, 좋은 옷, 좋은 물건을 광고하고 소개하는 것 또한 제 일이라 생각하며 살았다"라고 해명했다.As a celebrity, I lived my life thinking that advertising and introducing good clothes and good products is also my job."
끝으로 그는 "연예인으로서 회사를 운영하기 위해서는 더욱 각별한 주의와 세심한 배려가 필요하다는 것을 이번 일을 통해 배울 수 있었다.Finally, he said, "I learned from this job that running a company as a celebrity requires more special attention and careful consideration. 성장하는 모습 보여드리겠다"라며 "정말 무지했다.I'll show you how I grow," he said. "I was really ignorant. 제 불찰이고 제 실수다.It's my fault and my mistake. 면목 없다. 제가 여러모로 많이 부족하다.I'm ashamed. I'm not good enough in many ways. 많은 실수를 하고, 잘못을 깨닫고, 반성하고 다시 고민하는 시행착오를 겪으면서 아비에무아를 꾸려온 지 2년이 지났다.Two years have passed since Abiemua has been making many mistakes, realizing mistakes, reflecting on them, and contemplating again. 그 사이 아비에무아는 3명에서 출발해, 16명의 팀원이 함께하는 공간으로 성장했다.In the meantime, Abiemua started with three people and grew into a space with 16 team members. 곧 인사 전문 담당자를 채용 할 예정이며, 전문가의 자문을 받아 현재의 인사제도를 점검하고 체계적으로 개선해 나가는 모습 보여드리겠다"라고 약속했다.We will soon hire a personnel specialist, and with the advice of experts, we will check the current personnel system and systematically improve it," he promised.
대중이 강민경 씨의 이른바 '열정페이' 논란에 더욱 분노한 이유는 그가 과거 협찬을 받아 영상을 촬영하고도 광고 표기를 제대로 하지 않고 구독자들을 기만하는 '뒷광고' 논란에 휘말린 전력도 있기 때문이다.The reason why the public is more angry at Kang Min-kyung's so-called "passionate pay" controversy is that he has also been embroiled in the "back advertisement" controversy that deceives subscribers without properly marking advertisements even after filming videos with past sponsorship.
강민경 씨가 지난 2020년 광고주로부터 돈을 받고도 마치 자신이 선택해 산 것처럼 콘텐츠를 만들었다는 사실이 알려져 비난을 받은 것.Kang Min-kyung was criticized for making content as if she had chosen to buy it even after receiving money from advertisers in 2020. 당시 그는 "여러 브랜드 측으로부터 협찬과 광고 제안이 많아졌고 그 설렘만 앞서 저의 채널을 아껴주셨던 구독자분들의 입장을 더 헤아리지 못했다" "저를 통해 조금이라도 불편함을 느끼셨던 분들에게 진심으로 사과 드린다"라고 공식적으로 사과했고, 자숙의 시간을 가진 뒤 복귀했다.At the time, he officially apologized, saying, "There have been more sponsorship and advertising proposals from various brands, and I couldn't understand the positions of subscribers who cared for my channel before that excitement," and "I sincerely apologize to those who felt a little uncomfortable through me." 이후 기부 활동을 통해 꾸준히 선행을 이어가며 대중의 마음을 되돌렸다.Since then, he has steadily continued his good deeds through donation activities and returned the public's mind.
유튜브 채널 구독자수 126만 명, SNS 팔로워 223만 명에 달하는 등 연예계를 대표하는 인플루언서로 활약해온 만큼 대중의 실망감도 클 수밖에 없다.Public disappointment is bound to be great as he has been active as a representative influencer in the entertainment industry, with 1.26 million subscribers on YouTube channels and 2.23 million SNS followers. 이에 강민경 씨는 CEO로서 마땅한 대처를 하겠노라 약속했고, 이제 대중은 그의 행보를 지켜보면 될 따름이다.In response, Kang Min-kyung promised to take proper action as CEO, and now the public just has to wait and see how he moves. 개선 의지와 해결책이 모두 담긴 진정성 있는 사과가 필요한 시점에 강민경 씨는 이를 충족시키는 완벽한 사과문과 함께 용서를 구했다.At a time when a sincere apology containing both the will to improve and the solution was needed, Kang Min-kyung asked for forgiveness with a perfect apology to meet this. 강민경 씨가 이번 논란 역시 지혜롭게 헤쳐나가 대중의 마음을 되돌릴 수 있을지 귀추가 주목된다.Attention is focusing on whether Kang Min-kyung will be able to overcome the controversy wisely and return the public's mind.
[사진=오센][Photo = OSEN]