[더보기] 에이프릴→밴디트 해체…[See more] April → Bandit is dismantled...걸그룹 약진에도 여전히 존재하는 그늘The shadow that still exists in girl group's leap forward.

[일간스포츠 이세빈] [Lee Sebin of Daily Sports]

IS포토IS photo 올 한해 K팝 신의 두드러진 특징을 꼽자면 걸그룹의 약진이다.The outstanding characteristic of the K-pop scene this year is the advancement of girl groups. 그간 대세로 여겨지던 보이그룹의 아성에 대항할 만한 굵직한 여성 아이돌의 활약이 유독 반짝였던 한 해였다.It was a year when the performance of female idols who were big enough to counter the stronghold of the boy group, which had been considered a trend, was particularly brilliant.

걸그룹의 움직임은 여느 해보다 활발했지만 이마저도 ‘부익부 빈익빈’의 대형 기획사와 중소 기획사 간 양극화 현상으로 차이가 벌어졌다.The girl group's movements were more active than in any other year, but even this widened due to polarization between large agencies and small and medium-sized agencies of "rich, rich, poor and poor. 자본력이 풍부한 대형 기획사의 과감한 투자와 막대한 물량 공세가 이어지고, 이에 팬들의 눈높이 또한 높아지면서 갈수록 중소 엔터테인먼트 회사가 배출한 걸그룹이 노출도, 인지도 등에서 밀리는 현상을 찾아볼 수 있었다.As large agencies with abundant capital continued to make bold investments and huge volume attacks, and fans' standards also increased, girl groups produced by small and medium-sized entertainment companies were losing ground in exposure and recognition. 꿈에 그리던 데뷔는 했지만, 활동을 꾸준히 이어가지 못하고 결국 해체라는 안타까운 마침표를 찍은 팀들은 K팝 팬들의 안타까움을 샀다.Although they made their dream debut, the teams that failed to continue their activities steadily and eventually ended their disbandment caused K-pop fans to feel sorry for themselves.

에이프릴은 2022년의 해가 뜨자마자 1월 공식 해체를 발표했다.April announced its official disbandment in January as soon as the sun rose in 2022. 이들은 지난해 2월 멤버들이 이현주를 집단으로 괴롭혔다는 폭로가 터지며 논란의 중심에 섰다.They were at the center of controversy in February last year when revelations broke out that the members bullied Lee Hyun-joo as a group. 이 여파로 이나은이 촬영까지 했던 드라마 ‘모범택시’에서 하차하는 등 그룹 활동 전반에서 위기를 맞았다.In the aftermath, Lee Na-eun faced a crisis throughout the group's activities, getting off the drama "Model Taxi," which she even filmed. 에이프릴은 해체로 K팝 역사 속의 걸그룹으로 남았고, 이나은은 소속사를 옮겼다.April remained a girl group in K-pop history due to the disbandment, while Lee Na-eun moved to her agency. 씨엘씨(CLC) 역시 5월 7년간의 그룹 활동에 점을 찍고 팬들과 작별했다.CLC also said goodbye to fans in May after marking seven years of group activities. 지난해 외국인 멤버 엘키와 손의 탈퇴를 시작으로 장승연, 장예은이 계약 종료로 소속사 큐브엔터테인먼트를 떠났다.Starting with the withdrawal of foreign members Elkie and Son last year, Jang Seung-yeon and Jang Ye-eun left their agency Cube Entertainment at the end of their contracts. 최유진은 Mnet ‘걸스플래닛999 : 소녀대전’을 통해 케플러로 재데뷔했고, 씨엘씨는 해체를 맞았다.Choi Yoo-jin re-debuted as Kepler through Mnet's "Girls Planet 999: Girl's Competition," and CL was disbanded.

9월에는 다이아가 씨엘씨와 마찬가지로 7년의 활동을 마쳤다.In September, Dia, like CL, completed its seven-year career. 다이아는 굿바이 싱글 ‘루팅 포 유’를 발매하고 마지막 음악 방송 활동을 계획했으나, 정채연의 쇄골 골절 부상으로 취소됐다.Dia released a goodbye single "Routing for You" and planned her last music broadcasting activities, but it was canceled due to Jung Chae-yeon's collarbone fracture injury. 이후 멤버 각자의 길을 걷는 것으로 정리했다.Since then, each member has taken his own path.

IS포토IS photo 그런가 하면 데뷔한 지 얼마 되지 않은 그룹의 해체 소식도 들렸다.On the other hand, I also heard the news of the disbandment of the group, which just debuted. 전 큐브엔터테인먼트 수장 홍승성 회장이 설립한 S2엔터테인먼트의 1호 그룹 핫이슈는 데뷔 1년 만에 해체라는 결말을 맞았다.Founded by Hong Seung-sung, former head of Cube Entertainment, S2 Entertainment's first group, Hot Issue, was disbanded a year after its debut.

‘청하 동생 그룹’이라는 타이틀을 달고 데뷔한 밴디트도 지난달 11일 전속 계약 해지 사실을 알렸고, 유명 프로듀서 라이언 전이 만든 버가부도 데뷔 1년 2개월 만에 해체됐다.Bandit, which debuted under the title of "Chung Ha's younger brother group," also announced the termination of its exclusive contract on the 11th of last month, and Burgabu, created by famous producer Ryan Jeon, was also disbanded a year and two months after its debut.

중소 기획사 걸그룹의 잇단 해체 배경에는 대형 기획사 아이돌로의 인기 쏠림 현상을 꼽을 수 있다.One of the reasons for the successive disbandment of small and medium-sized agency girl groups is the popularity of large agency idols. 2022년 1월 1일부터 12월 16일까지 국내 최대 음원 플랫폼 멜론의 국내 음원 차트 성적을 종합한 데이터를 보면 톱50에 진입한 걸그룹의 노래는 13곡이었다.From January 1st to December 16th, 2022, according to data compiled by Melon, the nation's largest music platform, there were 13 songs by girl groups that entered the top 50. 이는 지난해보다 배 가까이 늘어난 수치다.This is nearly double the figure last year.

그러나 그중 4대 기획사(하이브‧SM‧JYP‧YG) 소속이 아닌 노래는 ‘톰보이’, ‘일레븐’, ‘러브 다이브’, ‘애프터 라이크’, ‘그때 그 순간 그대로’, ‘보고싶었어’까지 6곡에 불과했다.However, only six of them were not affiliated with the four major agencies (Hive, SM, JYP, YG), including "Tomboy," "Eleven," "Love Dive," "After Like," "Just the Moment," and "I Miss You." 여기서 카카오 산하 스타쉽엔터테인먼트 소속 아이브와 MBC ‘놀면 뭐하니?What's the point of playing here with Ive and MBC's Starship Entertainment under Kakao?’의 프로젝트 그룹 WSG워너비 곡들을 빼면 (여자)아이들의 ‘톰보이’(큐브엔터테인먼트)만 남는다.Except for the project group WSG Wannabe's songs, only (G)I-DLE's "Tomboy" (Cube Entertainment) remains. 걸그룹 히트곡은 늘었지만, 중소 기획사가 비집고 들어갈 틈은 더욱 좁아진 셈이다.The number of girl group hits has increased, but the gap between small and medium-sized agencies has narrowed.

사진=서병수 기자 Photo = Reporter Seo Byung-soo 올해 많은 인기를 얻은 대형 기획사 소속 걸그룹의 막대한 지원은 콘텐츠 제작에서 눈치챌 수 있다.The huge support of girl groups affiliated with large agencies, which gained a lot of popularity this year, can be noticed in content production. 하이브 산하 레이블 어도어가 내놓은 뉴진스는 데뷔 앨범에 수록된 4곡 모두 뮤직비디오를 제작, 물량 공세를 펼쳤다.Newszines, released by Hive's label Adore, produced music videos and launched a volume offensive for all four songs in its debut album. 퍼포먼스 비디오, 멤버 개인별 뮤직비디오까지 포함하면 총 10개가 넘는 영상을 제작했다.Including performance videos and individual member music videos, a total of more than 10 videos have been produced.

하이브 산하 쏘스뮤직의 르세라핌도 빵빵한 지원을 받아 성공적인 데뷔를 알렸다.LeCeraPim of Source Music, affiliated with Hive, also announced its successful debut with strong support. 하이브가 지난 8월 공시한 반기보고서에 따르면 계열회사인 쏘스뮤직에 걸그룹 론칭을 목적으로 75억 원을 대여했다.According to a semi-annual report released by Hive in August, it lent 7.5 billion won to its affiliate Source Music for the purpose of launching a girl group. 이 기간 쏘스뮤직에서 데뷔한 걸그룹은 르세라핌이 유일했는데 수십억 원을 투자했다는 이야기다.In other words, LeCeraPim was the only girl group that debuted at Source Music during this period, and they invested billions of won.

한 가요 관계자는 “K팝 시장이 커지면서 단가가 높아져 그룹 활동에 드는 비용이 이전보다 2배 가까이 늘어났다”고 말했다.An official from a K-pop song said, "As the K-pop market grows, unit prices have increased, and the cost of group activities has nearly doubled compared to before." 또 다른 가요 관계자는 그룹 간 빈익빈 부익부 현상의 심화를 짚으며 “자본과 마케팅에 따라 움직이는 K팝이 미래에 긍정적인 효과를 나타낼 수 있을지 우려스럽다”고 진단했다.Another K-pop official pointed out the deepening of the rich and poor phenomenon between groups and diagnosed, "We are concerned whether K-pop, which moves according to capital and marketing, will have a positive effect in the future."

이세빈 기자 Reporter Lee Se-bin:
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