"SM 정체성 지켜주세요"…"Please protect SM's identity."샤이니 키→85% 직원의 절박한 외침[SC초점]SHINee Key → 85% of the staff's desperate shout [SC Focus]


[스포츠조선 백지은 기자] "우리의 정체성을 지켜주세요.[Sports Chosun reporter Baek Ji Eun] "Please protect our identity."""

SM엔터테인먼트(이하 SM)의 경영권 갈등이 심화되면서 소속 아티스트들은 물론 직원들도 크게 동요하고 있다.As the management conflict between SM Entertainment (hereinafter referred to as SM) intensifies, not only its artists but also its employees are greatly shaken. 자본주의 사회에서 머니 게임 결과를 그 누가 탓할 수 있겠냐만 SM의 정체성만은 지켜달라는 게 이들의 바람이다.Who can blame the results of money games in a capitalist society, but they want to protect SM's identity. SM은 현재 창사 이래 최대 난제에 부딪혔다.SM is facing its biggest challenge since its foundation. 이성수 탁영준 공동대표가 3일 이수만 총괄 프로듀서 체제에서 탈피한 SM 3.0 시대를 열겠다고 선언, 신주발행 및 전환사채 발행을 통해 카카오에 지분 9.05%를 넘기면서 분노한 이수만이 하이브와 손을 잡았기 때문이다.This is because angry Lee Soo-man joined hands with Hive as co-CEO Lee Sung-soo and Tak Young-joon declared on the 3rd that they would open the era of SM 3.0, which broke away from Lee Soo-man's general producer system, and exceeded 9.05% of Kakao through issuance of new shares and convertible bonds. 이수만은 10일 자신이 보유한 SM 지분 14.8%를 4228억원에 하이브에 넘겼고, 하이브는 단숨에 SM 최대 주주로 올라섰다.Lee Soo-man handed over his 14.8% stake in SM to Hive for 422.8 billion won on the 10th, and Hive quickly became the largest shareholder of SM.

이에 대한 SM 내부의 반발 여론이 나오자 하이브는 이례적으로 SM 인수합병과 관련한 설명회를 열었다.In response to public opposition from within SM, Hive held an unusual briefing session on SM mergers and acquisitions. 이 자리에서 박지원 CEO는 "SM은 SM만의 가치가 있다.At the meeting, CEO Park Ji-won said, "SM is worth SM alone. 그 색을 계속 지켜가고 이들이 더 확장할 수 있도록 지원할 것"이라며 "이수만의 경영 참여나 프로듀싱 참여는 없다.We will continue to keep that color and support them to expand further," he said adding, "There is no Lee Soo-man's participation in management or production. 로열티도 더는 가져가지 않는다"고 밝혔다.I don't take any more royalties."


또 하이브가 주주들을 설득하기 위해 방시혁 의장과 함께 민희진 어도어 대표를 내세울 수 있다는 관측도 나왔다.It was also observed that Hive could put forward Min Hee-jin, CEO of A-door, along with Chairman Bang Si-hyuk to persuade shareholders.

민희진은 2002년 SM 공채 평사원으로 입사, 소녀시대 에프엑스 레드벨벳 엑소 샤이니 등에게 독창적인 콘셉트와 세계관을 심어주며 성공을 이끌었던 인물.Min Hee-jin joined SM as a public recruitment rep in 2002 and led the success by instilling original concepts and worldviews to Girls' Generation FX, Red Velvet, EXO and SHINee. 이 공로를 인정받아 민희진은 SM 크리에이티브 디렉터 겸 등기이사까지 올랐으나 2018년 퇴사해 하이브 CBO로 합류했다.In recognition of this contribution, Min Hee-jin became SM Creative Director and Registered Director, but resigned in 2018 and joined Hive CBO. 그리고 어도어의 수장이 되어 뉴진스를 론칭, 글로벌 성공을 이뤄냈다.Then, he became the head of Adore and launched Newsgene to achieve global success. 이처럼 실력을 인정받은데다 SM 출신이란 이력까지 있는 만큼 민희진을 새로운 SM이사로 올릴 수 있다는 예측이 나온 것.Some predict that Min Hee-jin will be able to become a new SM director as he has been recognized for his skills and has a history of being a former SM director.



그럼에도 SM 내부 여론은 들끓고 있다.Nevertheless, public opinion within SM is heating up. 직장인 익명 커뮤니티 애플리케이션 블라인드에는 자긍심과 정체성을 지켜달라는 SM 직원들의 호소가 빗발치고 있다.The blinds of anonymous community applications for office workers are flooded with appeals from SM employees to protect their pride and identity.

'카카오는 엔터 기업이 아니고 다방면으로 공격적 투자를 하며 상장을 노리고 있는 기업인 만큼 투자를 받은 느낌이 강하지만 하이브는 엔터사라 SM이 산하 레이블로 들어간 느낌', '하이브가 멀티 레이블 체제를 확립했다고는 하지만 정말 SM의 시스템과 음악에 0.1%도 관여하지 않겠나'라는 등의 걱정부터 '그래도 SM이라는 자긍심과 자부심을 갖고 회사에 다녔는데 참담하다'라는 등의 심경토로까지 이어지고 있다.Kakao is not an entertainment company, but an aggressive investment company that aims to be listed in various ways, but Hive feels like Enterprise SM has entered an affiliated label, and Hive has established a multi-label system, but he is also worried.

특히 SM과 팬들이 걱정을 하는 대목은 '하이브의 개입이 과연 K팝신에 도움이 될까'라는 것이다.In particular, what SM and fans are worried about is, "Will Hyve's intervention really help K-pop god?" 분야를 막론하고 정말 큰 스타는 그만큼 강력한 라이벌이 있을 때 나온다.Regardless of the field, a really big star comes out when he has such a strong rival. 김연아에게 아사다 마오가 있었고, 크리스티아누 호날두에게 리오넬 메시가 있는 것처럼 말이다.Kim Yu-na had Asada Mao, and Cristiano Ronaldo had Lionel Messi. 실제 가요계에서도 그랬다.In fact, it was the same in the music industry. H.O.T와 젝스키스, S.E.S와 핑클, 신화와 클릭비, 동방신기와 빅뱅, 소녀시대와 카라 2NE1 등이 선의의 경쟁을 펼치며 글로벌 한류스타로 성장했다.H.O.T. and SECHSKIES, S.E.S. and Fin.K.L., Shinhwa and Clickbee, TVXQ and Big Bang, Girls' Generation and Kara 2NE1 have grown into global Hallyu stars in good faith. 그런데 SM이 하이브의 손에 떨어지게 되면 이런 경쟁구도 또한 사라진다.However, if SM falls into the hands of Hive, this competition will also disappear. 하이브가 동방신기 보아 소녀시대 샤이니 슈퍼주니어 엑소 레드벨벳 에스파 NCT 등 막강한 SM의 IP를 흡수하면서 K팝신을 독점하게 된다.Hive will monopolize K-pop scene by absorbing the IPs of powerful SM such as TVXQ, BoA, Girls' Generation, SHINee, Super Junior, EXO, Red Velvet, Espa, and NCT. JYP엔터테인먼트나 YG엔터테인먼트 등 남은 빅2가 있다고는 하지만 규모로 보나 숫자로 보나 하이브가 압도적 우위를 점하게 되는 것은 분명하다.Although there are remaining big two such as JYP Entertainment and YG Entertainment, it is clear that Hive will have an overwhelming advantage in terms of size and number. 이런 상황에서 지속적인 성장이 가능하겠냐는 게 대중의 의견이다.The public opinion is that sustainable growth is possible in this situation.



또 SM의 컬러와 세계가 사라질 것에 대한 우려도 크다.There are also concerns that SM's color and the world will disappear. SM은 무척이나 독특한 팬덤 문화를 만들어온 그룹이다.SM is a group that has created a very unique fandom culture. SM 아티스트들은 SMP라는 고유 컬러를 계승해왔고, 그것을 사랑하는 팬들은 강력한 충성심으로 내리 사랑을 이어왔다.SM artists have inherited their own color, SMP, and fans who love it have continued their love with strong loyalty. SM 소속 아티스트 뿐 아니라 SM이라는 기업과 문화 자체를 사랑하는 코어 팬덤이 많은, SM 월드를 구축한 것.It is the establishment of SM World, which has many core fandom who loves not only SM artists but also SM companies and culture itself. 그런데 하이브가 개입한다면 이러한 SM만의 세계에 균열이 생길수도 있다는 걱정이 나오고 있다.However, there are concerns that if Hive intervenes, there may be cracks in SM's own world.

블라인드에서 진행된 익명 투표만 봐도 SM 직원들의 심경을 알 수 있다.You can tell how SM employees feel just by looking at the anonymous votes held in the blind. 현 경영진과 카카오 동맹을 지지한다는 쪽이 무려 85%에 달했다.As many as 85% of the respondents supported the current management and Kakao alliance. 반면 이수만과 하이브 연합에 대한 지지율은 15%에 그쳤다.On the other hand, Lee Soo-man and Hive's approval rating stood at only 15 percent.

아티스트들도 불안에 떨고 있다.Artists are also nervous. 샤이니 키는 13일 정규 2집 리패키지 앨범 발매를 앞두고 진행한 '킬러' 카운트다운 라이브에서 "나도 콘서트를 하고 싶다.SHINee Key said in a countdown live for "Killer" ahead of the release of his second full-length repackage album on the 13th, "I want to have a concert, too. 어디에 얘기해야 할 수 있는 거냐.Where can I talk to? 지금 회사가 뒤숭숭하다"라며 한숨을 내쉬었다.The company is in a mess right now," he sighed.


SM엔터테인먼트 로고 이미지.SM Entertainment logo image. 사진 제공=SM엔터테인먼트Photo provided =SM Entertainment'그분'을 제외한 모두가 심적 고통을 겪고 있는 상황이지만 SM은 SM 3.0으로 넘어가기 위해 조용히 도약을 준비하는 분위기다.Everyone except "him" is suffering from mental pain, but SM seems to be quietly preparing to take a leap forward to SM 3.0.

SM은 13일 튀르키예 시리아 지진 구호를 위해 성금 2억원을 기부하며 '건재함'을 과시했다.On the 13th, SM showed off its "healthy" by donating 200 million won to help the earthquake in Syria, Turkiye. 또 다음달 27일 임기가 종료되는 이성수 탁영준 공동대표는 연임에 도전한다.In addition, co-chairmen Lee Sung-soo and Tak Young-joon, whose terms end on the 27th of next month, will seek a second term.

이수만이 자신이 보유한 지분 중 대부분을 하이브에 남겼다고는 해도 애초 이수만이 보유하고 있던 지분이 20%가 되지 않는 만큼, 경영권을 사수하기 위해서는 소액 주주들의 마음잡기가 중요해진 상황.Although Lee Soo-man left most of his shares in Hive, Lee Soo-man's original stake is less than 20%, so it has become important for minority shareholders to keep their management rights. 이에 SM은 주주 친화적인 행보를 보이고 있다.As a result, SM is making shareholder-friendly moves.

행동주의 펀드 얼라인 파트너스 이창환 대표를 기타 비상무 이사로 추천하고 얼라인 측 추천을 거친 사회이사 3명도 새로 선임할 것이라고 알려졌다.It is known that Lee Chang-hwan, CEO of Activist Fund Alignment Partners, will be recommended as other non-executive directors and three new social directors who have been recommended by Alignment will also be appointed. 무엇보다 라이브 기획을 통해 SM 수익의 상당부분을 챙겨 주주 봉기 사태의 원흉이 됐던 이수만과 완벽한 거리두기가 된 상황인 만큼, SM에 대한 주주들의 호감도 높아졌다.Above all, shareholders' favor for SM has also increased as it has become a perfect distancing from Lee Soo-man, who took a significant portion of SM's profits through live planning and became the cause of the shareholder uprising. 실제로 SM 3.0 발표 이후 SM의 주식은 연일 상승세를 달렸고, 리포트도 '매수'로 긍정적으로 돌아섰다.In fact, since the announcement of SM 3.0, SM's stocks have been on the rise day after day, and the report has also turned positively into a "buy."


사진 제공=카카오엔터테인먼트Photo provided =Kakao Entertainment하이브가 SM 지분 25% 확보를 목표로 공개매수에 나섰지만 카카오도 만만치 않은 상대다.Although Hive made a public purchase with the aim of securing a 25% stake in SM, Kakao is also a formidable opponent. 일각에서는 카카오가 승기를 잡기 위해서는 가처분 신청 결과에 관계없이 하이브보다 더 높은 가격으로 공개매수를 해야 하며 이 경우 2조원 이상의 자금이 필요하다는 분석도 나오고 있다.Some analysts say that in order for Kakao to win, it must make a public purchase at a higher price than Hive regardless of the result of the provisional injunction, and in this case, more than 2 trillion won is needed. 하지만 카카오는 1월 11조원대의 기업가치를 인정받아 유상증자로 싱가포르투자청과 사우디국부펀드에서 1조 2000억원을 조달하는 등 자금력도 갖추고 있다.However, Kakao has also raised 1.2 trillion won from the Singapore Investment Authority and the Saudi Government Fund in January, recognizing its corporate value of 11 trillion won. 그만큼 카카오의 의지만 뚜렷하다면 충분히 승산있는 싸움이 될 수 있다.As long as Kakao's will is clear, it can be a good fight.

'그분'을 제외한 거의 모두가 바라는 SM 왕국의 생존이다.It is the survival of the SM kingdom that almost everyone wants except for "him." K팝 산업을 위해 정말 옳은 결정이 무엇인지, 금액 이상의 문화가치가 인정될 것인지 다시 되짚어봐야할 때다.It is time to reconsider what is really the right decision for the K-pop industry and whether cultural values above the amount will be recognized.

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