‘더 퍼스트 슬램덩크’→'타이타닉', 추억과 흥행은 비례하나 [N초점]"The First Slam Dunk" → "Titanic," although memories and box office hits are proportional.


'더퍼스트 슬램덩크' '타이타닉' 포스터"The First Slam Dunk" and "Titanic" posters.
(서울=뉴스1) 정유진 기자 = 추억과 흥행은 비례할까.(Seoul = News 1) Reporter Jung Yoo-jin = Will the memories and box office hit be proportional? 요즘 박스오피스 흥행작들을 보면 틀린 말은 아닌 듯하다.If you look at the box office hits these days, it doesn't seem to be wrong. 90년대를 기억하는 관객들에게 '어필'되는 작품들이 소환돼 인기를 끌고 있다.Works that are "appealed" to audiences who remember the 1990s have been summoned and are gaining popularity.

지난달 4일 개봉한 '더 퍼스트 슬램덩크'의 인기는 예상을 훌쩍 뛰어넘었다.The popularity of "The First Slam Dunk," which was released on the 4th of last month, far exceeded expectations. '더 퍼스트 슬램덩크'는 전국 제패를 꿈꾸는 북산고 농구부 5인방의 꿈과 열정, 멈추지 않는 도전을 그린 영화. 1월에만 해도 의외의 흥행을 보여줄 복병에 불과했던 이 영화는 2월로 넘어오면서 엄청난 뒷심을 발휘해 10일 연속 박스오피스 정상을 유지 중이다.The First Slam Dunk is a film about the dreams, enthusiasm, and endless challenges of the five members of the Buksan High School basketball team who dreamed of winning the national championship. 누적관객수는 253만1843명이다.The cumulative number of spectators is 2,531,843. '더 퍼스트 슬램덩크'의 개봉 초반, 흥행을 견인한 것은 이 작품의 원작인 만화 '슬램덩크'를 기억하는 30-40대 남성 관객들이었다.At the beginning of the release of "The First Slam Dunk," it was male audiences in their 30s and 40s who remembered the original cartoon "Slam Dunk." '슬램덩크'는 1990년부터 1996년까지 '주간소년점프'(슈에이샤)에서 연재된 만화로 우리나라에서도 90년대 초중반 만화책으로 출간됐다.Slam Dunk is a manga serialized in Weekly Youth Jump (Shueisha) from 1990 to 1996, and was also published as a comic book in Korea in the early and mid-1990s. 그뿐 아니라 TV애니메이션과 게임 등으로 제작돼 큰 인기를 끌었다.In addition, it was produced through TV anime and games, and became very popular. '더 퍼스트 슬램덩크'는 원작자인 이노우에 다케히코 작가가 10년간의 망설임 끝에 직접 연출과 극본을 맡아 제작했고, 이는 원작을 사랑했던 관객들이 이 작품을 '믿고 선택한' 중요한 이유가 됐던 것으로 추측된다.The First Slam Dunk was directed and scripted by the original author Takehiko Inoue after 10 years of hesitation, which is believed to have been an important reason for the audience who loved the original to "trust and choose" the work.

완성도가 높았던 것도 '더 퍼스트 슬램덩크'가 뒷심을 발휘할 수 있었던 중요한 이유였다.The high level of completion was also an important reason why "The First Slam Dunk" was able to show its endurance. 10일 현재 이 영화의 CGV골든에그지수는 97%로 상당히 높은 수준이다.As of July 10, the CGV Golden Egg index for the movie is 97%, which is quite high. 더불어 이 영화를 본 관객 성별 비율은 50 대 50을 나타내고 있다.(10일 CGV 기준) 또한 세대별 관객 비율은 30대가 36%로 가장 높지만 40대가 30%, 20대가 22%로 비교적 골고루 형성돼 있다.In addition, the gender ratio of viewers who watched the movie is 50 to 50 (based on CGV on July 10), and the ratio of viewers in their 30s is the highest at 36 percent, but 30 percent in their 40s and 22 percent in their 20s. 이는 30-40대 남성 관객들을 중심으로 퍼진 입소문이 20대 남녀 관객들에게도 영향을 발휘한 것으로 풀이된다.It is interpreted that the word of mouth spread around male audiences in their 30s and 40s influenced male and female audiences in their 20s.

극장가에서 '더 퍼스트 슬램덩크'의 뒤를 잇는 복병으로 활약하고 있는 작품은 제임스 캐머런 감독의 대표작 '타이타닉'이다.The work that follows "The First Slam Dunk" in the theater is director James Cameron's representative film "Titanic." 13년만에 나온 영화 '아바타'의 후속작 '아바타: 물의 길'로 여전히 건재함을 과시한 제임스 캐머런 감독의 '타이타닉'은 개봉 25주년을 기념해 4K 3D로 리마스터링됐고 지난 8일 '타이타닉: 25주년'이라는 이름으로 재개봉했다.Director James Cameron's "Titanic," which still showed off its robustness with the sequel to the movie "Avatar," which came out after 13 years, was remastered in 4K 3D to commemorate the 25th anniversary of its release and reopened on the 8th under the name "Titanic: 25th anniversary."

'타이타닉'은 세계 최고의 유람선 타이타닉호에서 피어난 잭과 로즈의 운명적인 사랑과 예상치 못한 비극을 그린 작품."Titanic" depicts Jack and Rose's fateful love and unexpected tragedy on the world's best cruise ship, the "Titanic." 이 영화는 개봉 당시 전세계 역대 흥행 1위를 기록했을 뿐 아니라 '아바타'(2009)와 '어벤져스: 엔드게임'(2019)에 이어 현재도 전세계 역대 흥행 3위 자리를 지키고 있다.The film not only topped the list of box office hits in the world at the time of its release, but also remains the third-largest box office hit in the world after Avatar (2009) and Avengers: Endgame (2019).

'타이타닉: 25주년'은 개봉 첫날인 지난 8일 4만1758명의 관객을 동원하며 2위로 등판했다."Titanic: 25th Anniversary" came in second with 41,758 spectators on the 8th, the first day of its release. 신작이 아닌 무려 25년 전 나온 재개봉작이 이와 같은 성적을 낸 것은 괄몰할만한 일이다.It is remarkable that the re-release, which came out 25 years ago, rather than a new film, achieved such a result. 실제로 이 영화는 국내에서 재개봉한 작품 중 '라이온 킹 3D'(2011)를 제치고 가장 높은 오프닝 스코어를 나타냈다.In fact, the film beat "Lion King 3D" (2011) to show the highest opening score among re-released films in Korea.

CGV에 따르면 10일 '타이타닉'의 세대별 관객 비율은 20대가 35%로 가장 높으며 30대(23%) 10대(18%) 40대(15%) 50대(10%) 순서로 뒤를 잇고 있다.According to CGV, "Titanic" has the highest audience ratio by generation at 35% on the 10th, followed by those in their 30s (23%), teens (18%), 40s (15%), and 50s (10%). 개봉 초반에는명작으로 소문난 작품인 만큼, 극장에서 직접 이를 확인하고 싶은 20대 관객들의 비율이 높고, 어린 시절 이 영화를 봤던 30대 관객들의 반응이 뜨거운 것으로 확인된다.As it is rumored to be a masterpiece at the beginning of its release, the proportion of audiences in their 20s who want to check it out in person at the theater is high, and the response of audiences in their 30s who watched the movie as a child is hot.
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