[뉴스엔 김범석 전문기자] 드라마 업계에 ‘일사 작가’라고 불리는 이들이 있다.[Kim Bum-seok, a professional reporter on the news] There are people in the drama industry who are called "Ilsa writers." 편성과 캐스팅을 좌우하는 1~4회까지만 잘 쓰는 작가를 낮춰 부르는 말이다.It is a word that lowers writers who write well only in the first to fourth episodes, which determine the organization and casting. 이들은 아이디어와 기획력만 기발할 뿐 서사를 하드캐리하지 못 하고 매번 흐지부지한 결말을 내놓는 탓에 잘못 낚였다간 처참한 용두사미의 희생이 될 확률이 높다.They only have ingenious ideas and planning skills, but they can't hard carry the narrative, and they come up with a hazy ending every time, so if they are caught wrong, they are likely to be sacrificed for a disastrous beginning.
이에 비해 배우 직군은 좀 다르다.On the other hand, the positions of actors are a little different. 아무리 관록 있는 배우라도 극 초반엔 제 기량을 100% 보여주지 못할 때가 있다.No matter how experienced an actor is, there are times when he cannot show 100% of his skills at the beginning of the play. 캐릭터를 쌓아가는 빌드업 과정이거나 상대 배우와의 튜닝이 원활하지 않은 경우가 종종 있기 때문이다.This is because it is often a build-up process of stacking characters or tuning with the other actor is not smooth. 그래서 배우들의 진면목을 확인할 수 있는 건 적어도 2~3회 시동이 걸린 이후부터다.Therefore, it is only after at least two to three times that the actors' true sides can be confirmed. 그런 점에서 8회를 넘긴 JTBC 주말극 ‘대행사’의 손나은 연기에 더는 핸디캡을 적용하기 어려워졌다.In this regard, it has become difficult to apply a handicap to Son Na-eun's performance in JTBC's weekend drama "The Agency," which has more than eight episodes. 등장과 동시에 부정확한 발성과 발음, 한결같은 표정 등을 지적받은 손나은에게 미스 캐스팅 운운하는 아픈 기사까지 등장했다.At the same time as she appeared, Son Na-eun, who was pointed out for her inaccurate vocalization, pronunciation, and consistent expression, even appeared in a painful article referring to Miss Cast. 아이돌 출신이라도 연기 데뷔 10년 차가 들어선 안 되는 곤란한 지적이다.It is a difficult point that even a former idol should not enter his 10th year of acting debut.
극 초반 손나은의 연기력 비판 기사들이 전 소속사의 역 바이럴이라는 추측도 제기됐던 게 사실.At the beginning of the drama, some speculated that Son Na-eun's articles criticizing her acting skills were reverse viruses of her former agency. 지난 2021년 YG엔터테인먼트로 이적한 뒤 작년 에이핑크를 탈퇴한 손나은을 흠집 내려는 진원지가 실제 존재하는지는 확인되지 않는다.It is not confirmed whether there is actually an epicenter to criticize Son Na-eun, who left Apink last year after moving to YG Entertainment in 2021. 하나 확실한 건 에이핑크 완전체를 염원한 일부 팬들에겐 그녀의 행보가 곱게 보이지 않을 것이란 사실 정도다.One thing is certain: her move will not look good to some fans who have longed for the entire Apink group.
호시탐탐 저격당할 수 있고, 이런 때일수록 대중에게 보란 듯 어필하며 도약해야 한다는 걸 누구보다 잘 아는 손나은에겐 ‘대행사’ 투입 전 비장한 각오와 노력이 필요했다.Son Na-eun, who knew better than anyone else that she could be sniped and should take a leap forward appealing to the public at times like this, needed a resolute determination and effort before entering the "agent." 하지만 재벌 3세 역의 화려한 외모에만 치중한 것 같은 결과를 자초하고 말았다.However, it seems that he only focused on the splendid appearance of the third generation of the chaebol. ‘손나은 재발견’ ‘이보영에게 안 밀려’ 같은 연기 호평부터 받은 뒤 옷, 액세서리로 관심이 옮겨붙어야 했는데 이 과정을 스스로 스킵한 모양새다.After receiving favorable reviews for acting such as "Son Na-eun Rediscovery" and "Not being pushed by Lee Bo-young," attention had to be shifted to clothes and accessories, but she seems to have skipped this process herself.
여배우가 예쁘다는 말을 듣겠다는 건 너무 당연한 일이며 연예계에선 권장돼야 할 덕목이기도 하다.It is natural to hear that an actress is pretty, and it is also a virtue that should be recommended in the entertainment industry. 뼈를 깎는 안면 윤곽이나 거상술을 하면 좀 어떤가.How about using bone-cutting facial contouring or big-scale surgery? 자신의 가치와 상품성을 높이겠다는데 말릴 수 없고 그래서도 안 된다.You can't and shouldn't stop yourself from increasing your value and merchantability. 그런데 문제는 프로라면 대본에 충실한 연기를 보여주는 게 최우선이라는 사실.However, the problem is that if you are a professional, you should show your true acting. 슬슬 월요병이 도지는 일요일 밤 흐름을 깨는 누군가의 발연기를 봐야 하는 건 서로 민망한 일이다.It's embarrassing for both of us to see someone's bad acting breaking the flow on Sunday night when Monday Blues are starting to break the flow.
다행히 손나은의 연기는 뒤로 갈수록 개선되고 있다.Fortunately, Son Na-eun's acting is improving as time goes by. 뒤늦게나마 연기 톤과 캐릭터를 잡은 것 같다.He seems to have captured the tone and character of his acting, though belatedly. 다만 여전히 수행비서 박 차장을 하대하듯 부르거나 천적 고아인(이보영) 상무와 눈을 치켜뜨며 대립각을 세울 땐 갑자기 사자후 샤우팅이 또 나올까 봐 조마조마해진다.However, when he still calls Park as if to treat his secretary, or raises his eyes against his natural enemy, Director Ko Ah-in (Lee Bo-young), he suddenly feels nervous about another lion roar.
요즘은 어느 정도 연기만 되면 안타고니스트가 더 뜨는 세상인데 극 중 손나은은 이보영과 투 샷에서 데시벨만 높일 뿐 전혀 스파크가 튀지 않고 힘없이 잡아먹힌다.These days, there are more antagonists with some acting, and Son Na-eun in the play only raises the decibel in a two-shot with Lee Bo-young, but does not spark at all and eats her powerlessly. 물론 메인 플롯을 부각하기 위한 설정이겠으나 어쩔 수 없는 짬과 내공 부족을 고스란히 노출하고 만다.Of course, it will be set up to highlight the main plot, but it will expose the inevitable moments and lack of experience. 이는 노련한 이보영에게도 득이 될 게 없다.This is not beneficial to seasoned Lee Bo-young.
극 중 고아인 상무 방 한쪽 벽 액자에는 ‘따르든가 이끌든가 비키든가’라는 리더십 관련 글귀가 크게 새겨져 있다.In the play, a frame on one wall of Sangmu's room, which is an orphan, is largely engraved with the words related to leadership, "Follow, lead, or move." 기막힌 연기로 모두를 압도하든가, 아직 그럴 준비가 안 돼 있다면 무모한 도전에 나서지 말든가.You can overwhelm everyone with your great acting, or if you're not ready for it, don't take on a wild challenge. 향후 손나은이 어느 편에 서게 될 지 궁금하다.I wonder which side Son Na-eun will be on in the future.
(사진=JTBC 주말극 ‘대행사’ 손나은)(Photo = JTBC's weekend play "Agency" Son Naeun)