‘마블 영화’가 흔들린다Marvel movies are shaking.

‘블랙팬서2’ 5주차 관객 200만 ‘부진’ "Black Panther 2" with 2 million viewers in the 5th week.

‘이터널스’‘토르4’ 등 줄줄이 실패"Eternals" and "Thor 4" failed one after another.
‘어벤져스’ 이후 새 히어로 부재No new heroes since "Avengers".
지나치게 복잡한 세계관도 한몫The overly complex view of the world also plays a part.
전문가들 “방향성 재정립 필요”Experts say, "Direction needs to be redefined.
할리우드의 마블스튜디오가 한국에서 좀처럼 흥행작을 내지 못하고 있는 가운데 지난달 9일 개봉한 신작 ‘블랙팬서: 와칸다 포에버’도 3일까지 200만 관객을 겨우 넘겨 위기감을 키운다.While Hollywood's Marvel Studio is rarely making box office hits in Korea, its new film "Black Panther: Wakanda Forever," which was released on the 9th of last month, will barely exceed 2 million viewers by the 3rd to foster a sense of crisis. 사진제공|월트디즈니컴퍼니코리아Photo courtesy of Walt Disney Company Korea
한국 극장가에서 할리우드 마블스튜디오의 입지가 흔들리고 있다.Hollywood Marvel Studio's position in Korean theaters is faltering. 2008년 ‘아이언맨’을 시작으로 ‘어벤져스’ ‘캡틴 아메리카’ 등 일련의 슈퍼 히어로 영화로 적게는 500만, 최대 1000만 관객을 불러 모으며 한국 관객의 시선을 사로잡아왔던 마블스튜디오의 작품이 최근 잇따라 흥행에 실패하는 형국이다.Starting with Iron Man in 2008, Marvel Studio's works, which have attracted at least 5 million and up to 10 million audiences, have recently failed to box office success. 인기 캐릭터의 퇴장으로 인해 관객의 흥미가 낮아지고, 편수가 늘어나면서 각 작품을 연결하는 설정과 이야기가 지나치게 복잡해지면서 관람 피로도가 높아졌기 때문이라는 분석이 나온다.Analysts say that this is because the popular character's exit lowered the audience's interest, and as the number of films increased, the setting and story connecting each work became too complicated, increasing the viewing fatigue.

●지난해부터 흥행 부진●The box office has been sluggish since last year.

마블스튜디오의 최근작 ‘블랙팬서: 와칸다 포에버’(블랙 팬서2)가 지난달 9일 개봉해 5주차 주말인 3일까지 206만 관객(영화관입장권통합전산망)을 모았다.Marvel Studio's latest film "Black Panther: Wakanda Forever" (Black Panther 2) was released on the 9th of last month and attracted 2.06 million viewers (integrated computer network of movie theater tickets) until the 3rd, the 5th weekend. 2018년 4일 만에 200만 관객을 돌파하며 누적 540만 관객을 모은 전편 ‘블랙 팬서’와 대비된다.This contrasts with the previous movie "Black Panther," which surpassed 2 million audiences in four days in 2018, attracting 5.4 million cumulative audiences. 이에 앞서 마블스튜디오가 2021년 이후 선보인 7편 가운데 흥행작은 ‘스파이더맨: 노 웨이 홈’(755만 명)과 ‘닥터 스트레인지: 대혼돈의 멀티버스’(588만 명)에 불과하다.Prior to this, Marvel Studio's seven box office hits since 2021 were only "Spider-Man: No Way Home" (7.55 million) and "Dr. Strange: Multi-Bus of Chaos (5.88 million). 마동석이 출연해 화제가 됐던 ‘이터널스’는 가까스로 300만 관객을 넘겼고, ‘블랙 위도우’, ‘샹치와 텐 링즈의 전설’, ‘토르: 러브 앤 썬더’ 등은 그에도 미치지 못했다."Eternals," which became a hot topic with Ma Dong-seok's appearance, managed to exceed 3 million viewers, while "Black Widow," "The Legend of Shanchi and Ten Rings," and "Thor: Love and Thunder" fell short of him. 감염병 확산 사태로 인한 극장가 침체 등을 감안하더라도 이전까지 마블스튜디오 영화에 열광해온 국내 관객의 행태를 고려하면 크게 부진한 성적이다.Even considering the stagnation in theaters due to the spread of infectious diseases, it is a very poor performance considering the behavior of domestic audiences who have been enthusiastic about Marvel Studio films before.

●방대한 세계관에 발목●Ankle for a vast worldview

이른바 ‘MCU(마블 시네마틱 유니버스)’의 무리한 확장이 배경으로 꼽힌다.The unreasonable expansion of the so-called "Marvel Cinematic Universe" is cited as the background.

2008년 ‘아이언맨’ 이후 ‘어벤져스’ 시리즈 등 20여편의 설정과 이야기가 서로 연결되는 것을 뜻하는 ‘MCU’로 팬덤을 구축해온 마블스튜디오는 지난해부터 OTT(온라인 동영상 서비스) 디즈니+ 드라마들까지 이에 포함시켰다.Marvel Studio, which has built a fandom with "MCU," which means that more than 20 settings and stories, including the "Avengers" series since 2008 Iron Man, have included OTT (online video service) Disney+ dramas since last year. 하지만 국내에서는 디즈니+ 이용률이 낮은 상황에 방대하게 뻗어나간 설정과 이야기가 장벽으로 다가올 뿐이라는 지적이 나온다.However, in Korea, it is pointed out that the settings and stories that have spread widely in the situation where Disney+ usage rate is low are only barriers.

윤성은 영화평론가는 “영화만 봐온 이들이 드라마까지 이해하며 보려면 사전 공부가 필요할 정도”라면서 “쉽고 가볍게 즐길 수 있는 오락물에는 치명적일 수 있는 약점”이라고 분석했다.Yoon Sung-eun, a movie critic, said, "Those who have only watched movies understand dramas and need to study in advance to watch them," adding, "It is a weakness that can be fatal to easy and light entertainment."

또 인기 캐릭터인 아이언맨과 캡틴 아메리카가 2019년 ‘어벤져스: 엔드게임’을 끝으로 동시에 사라지고, 이후 등장한 새 히어로들의 인기가 이들을 따라가지 못하면서 마블스튜디오의 작품에 대한 관심도가 크게 낮아졌다는 의견도 덧붙여진다.It is also added that popular characters Iron Man and Captain America disappeared at the same time after "Avengers: End Game" in 2019, and the popularity of new heroes that appeared later failed to keep up with them, significantly lowering interest in Marvel Studio's works. 윤 평론가는 “이후 선보일 작품에 대한 방향성을 명확하게 설정할 필요가 있다”고 의견을 냈다.Critic Yoon said, "It is necessary to clearly set the direction of the work to be presented later."

이승미 기자 Reporter Lee Seung-mi:

Previous Post Next Post

نموذج الاتصال