[스포츠조선 고재완 기자] 김은숙에게 두번 실패는 없다.[Sports Chosun reporter Ko Jae-wan] Kim Eun-sook never fails twice. 방심만 있을 뿐이다.There is nothing but carelessness.
김은숙 작가의 신작 넷플릭스 '더 글로리'가 또 다시 폭발적인 반응을 얻고 있다.Writer Kim Eun-sook's new Netflix 'The Glory' is receiving explosive responses again. '더 글로리'는 지난 2020년 방송한 '더 킹: 영원의 군주'(이하 더킹)이후 2년만의 신작임과 동시에 첫 장르물이라 우려와 기대가 동시에 나왔던 작품이다 ."The Glory" is the first new work in two years since "The King: The Lord of Eternity" (hereinafter referred to as The King), which aired in 2020, and concerns and expectations came out at the same time.
전작 '더 킹'이 김 작가답지 않게 기대에 못미치는 성적을 거뒀기 때문에 우려가 더 컸던 것이 사실이다.It is true that there was more concern because his previous work "The King" did not meet expectations like writer Kim. '더 킹'은 11.4%(이하 닐슨코리아 집계·전국 기준)로 첫 방송을 시작했지만 마지막회에 8.1%를 기록하는 굴욕을 맛봤다.The King started its first broadcast with 11.4% (hereinafter Nielsen Korea's tally, nationwide), but suffered the humiliation of recording 8.1% in the last inning. 8.1%라는 기준이 다른 작품에 비춰보면 꽤 높은 시청률이지만 김 작가에게는 자존심이 상할만한 수치다.The 8.1 percent standard is quite high in light of other works, but it is a figure that would hurt Kim's pride. 또 로맨틱코미디에 강점을 보이던 그가 장르물을 선보인다는 것도 걱정거리였다.It was also worrisome that he, who had shown strength in romantic comedy, would present genre dramas. 그의 전작들은 대부분 재벌이 사랑하는 이야기, 도깨비가 사랑하는 이야기, 군인과 의사가 사랑하는 이야기 등 로맨스가 주축을 이루는 스토리였다.Most of his previous works were romantic stories, including stories loved by chaebols, stories loved by ghosts, and stories loved by soldiers and doctors. 유일하게 정치 드라마라고 할 수 있는 2009년작 '시티홀'은 실패를 맛봤다.City Hall, the only political drama in 2009, failed.
하지만 역시 김 작가에게 방심은 있어도 두번 실패는 없었다.However, even though Kim was careless, he failed twice. '시티홀'로 실패를 맛본 김 작가는 이듬 해 '시크릿 가든'을 선보이며 완벽하게 부활에 성공했다.Writer Kim, who experienced failure with "City Hall," successfully revived the following year by presenting "Secret Garden." 그리고 이번에도 '더 글로리'로 이같은 우려를 말끔히 씻어내서 웰메이드 복수극을 선보였다.And this time again, "The Glory" swept away these concerns and presented a well-made revenge play.
'더 글로리'가 웰메이드가 될 수 있던 또 하나의 이유는 바로 PPL의 문제다.Another reason why "The Glory" could become well-made is the problem of PPL. 김 작가는 제작사에서 가장 선호하는 작가로도 꼽힌다.Kim is also considered the most preferred writer in the production company. 각종 PPL을 거리낌없이 극에 녹여내는 스타일이기 때문이다.This is because it is a style that melts various PPLs into the play without hesitation. '태양의 후예'에선 험난한 전장에서도 서브웨이 샌드위치를 먹고 국산SUV로 자율주행을 하면서 키스를 하기도 했다.In "Descendants of the Sun," he ate Subway sandwiches and kissed them while autonomously driving in a domestic SUV even in a rough battlefield. '미스터 션샤인'에서는 장터에 '목우촌'이 등장했다.In "Mr. Sunshine," "Mokwoochon" appeared in the marketplace. '도깨비'에서도 김신(공유)은 회상신에서 대뜸 숙취해소제를 원샷하기도 했다.In "Guardian: The Lonely and Great God," Kim Shin (Gong) suddenly drank a hangover cure in a flashback scene. '시크릿 가든'에서는 대뜸 청소기를 연못에 던져버리기도 했다.In Secret Garden, he threw the vacuum cleaner into the pond. 스토리에 관련성이 없는 PPL을 우격다짐으로라도 넣어주는 것이 김 작가의 스타일이다.Writer Kim's style is to include PPL that is not related to the story by force.
하지만 '더 글로리'는 넷플릭스 작품이기 때문에 PPL을 신경쓸 필요가 없다.However, "The Glory" is a Netflix work, so you don't have to worry about PPL. 작품 몰입을 방해하는 요소를 원천적으로 봉쇄했다는 것이다.It is said that the elements that hinder the immersion of the work were fundamentally blocked. 무리한 PPL을 시도하면서도 늘 좋은 반응을 얻었던 김 작가가 PPL을 배제한 작품을 내놨으니 몰입도는 말이 필요없을 정도다.Writer Kim, who always received a good response while trying unreasonable PPL, released a work excluding PPL, so there is no need to say anything about immersion.
'더 글로리'는 유년 시절 폭력으로 영혼까지 부서진 한 여자가 온 생을 걸어 치밀하게 준비한 처절한 복수와 그 소용돌이에 빠져드는 이들의 이야기를 그린 작품이다."The Glory" is a work about a woman whose soul was broken by violence as a child, a desperate revenge prepared meticulously throughout her life and those who fall into the whirlpool. 촘촘한 전개와 다양한 상징, 시적인 대사가 강점으로 김 작가표 장르극의 신선한 매력을 경험시켜주고 있다.With its strength, dense development, various symbols, and poetic lines, it experiences the fresh charm of writer Kim's genre play.
여기에 송혜교 임지연 이도현 등 배우들의 명연기가 몰입감을 높인다.On top of that, famous performances by actors such as Song Hye-kyo, Lim Ji-yeon, and Lee Do-hyun increase the sense of immersion. 김 작가는 이번 작품에 대해 "세상에 진짜 신이 있기는 한 걸까 의문이 들게 하는 인물들이다.Regarding this work, writer Kim said, "These are characters that make me wonder if there is a real God in the world. 이들이 언제 누구에게 벌 받는지를 지켜보는 것이 큰 관전 포인트"라고 전한 바 있다.It is a big point to watch when and by whom they are punished." 때문에 '더 글로리'는 복수극에서 가장 중요한 '카타르시스' 역시 제대로 잡았다는 평이다.Therefore, "The Glory" is said to have caught the most important "Catharsis" in the revenge play properly.